#58 Inspiratienota over succesrecept van honderdjarige bedrijven

Sommige ondernemingen lijken de tijd te trotseren. Ze doorstaan oorlogen, crisissen, generatiewissels en maatschappelijke omwentelingen… en toch blijven ze overeind. Wat verklaart dat uitzonderlijke uithoudingsvermogen?

Hoofdeconoom Geert Janssens ging op zoek naar de kenmerken van eeuwelingen. Hij dook in de literatuur en ging praten met honderdjarige Etion-leden zoals Libeert Chocolade, Dox Interieuroplossingen, Groep Van Roey, Meli, Colruyt, Ziegler… . Hij sprak met hen over strategie, cultuur, financiële buffers en deugdelijk bestuur. En de rol van het toeval.

Waarom sommige ondernemingen honderd jaar oud worden, heeft zeker ook te maken met geluk. Toch is ook dat geluk geen statisch gegeven. Toevalsfactoren zijn gerelateerd aan risico en onzekerheid. Daarom is ook het ondernemerschap zelf een belangrijke eigenschap om te overleven.

Geert goot zijn bevindingen in een inspiratienota die begin december verscheen. Om er lessen uit te trekken. Om andere bedrijven te inspireren. Geen toverformule, maar bouwstenen. Soms verrassend eenvoudig, maar vaak ook wel moeilijk overdraagbaar.